A HEFOP 1.2 intézkedés keretében modernizált hatvan kirendeltség ezerharminckilenc munkatársa 2007. május 7. - október 10. között az Új Szolgáltatási Modellről tartott képzésen vett részt .

A Képzési komponens 3.3.4 számú projektjében megvalósuló képzés ötvennégy tréningnap alatt, tizennyolc tréningcsoportban, saját fejlesztésű tananyag alapján, korszerű tréningmódszerek alkalmazásával került megrendezésre.

A képzési program sikeres végrehajtásához az ÁFSZ belső trénerei mellett a Balatonboglári Képző és Pihenő Központ munkatársainak munkája is hozzájárult.

 

 

A képzésekről mindenkinek ismerős tréneri csapat: Elek Gyuláné, Kleizerné Tamás Györgyi, Schalk Károlyné, Lerch Attila, Boda Margit, Kabarcz Katalin, Hegedűs Pál, Orosz József (Dr. Novákné Gurzó Mária és Bálint István sajnos nem voltak jelen a kép készítésekor).

 

 

Tréneri szemmel a 2007. évi Új Szolgáltatási Modellről tartott belső képzésről

 

„Már régóta dolgozom a szervezetben, de még nem volt lehetőségem ehhez fogható tapasztalatcserére. Szerintem minden évben kellene ilyen.” Ez csupán egy vélemény a HEFOP 1.2 intézkedés keretében fejlesztésre került kirendeltségek munkatársai részére rendezett képzésről, viszont eléggé árulkodó. A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Képző és Pihenő Központjából hazatérők egybehangzóan állították, hogy sok, a gyakorlati munka során hasznosítható ötlettel távoztak Balatonboglárról. Ezen túlmenően az Új Szolgáltatási Modellről (ÚSZM) tartott belső képzés a trénerek számára is sok újdonságot hozott.  

Maguk a csoporttagok csodálkoztak azon, hogy azonos ügymenetnek, milyen sok variációja alakult ki az évek folyamán. Ők fogalmazták meg először, hogy „nyílik ezerféle virág” munkamódszereink területén. Igaz az elmúlt években lezajlott létszámleépítések, a feladatok és adminisztrációk növekedése sem tett jót a kirendeltségi munkafolyamatok szervezésének. Sok kirendeltség a túlélésre és a tűzoltómunkára rendezkedett be.

 

Fókuszban a napi feladatok

 

Az alapvető célt azt jelentette, hogy építsünk a kirendeltségi tapasztalatokra országosan és egyforma fontossággal. Minden munkatársunkat érdekeltté kívántuk tenni abban, hogy személyesen járuljon hozzá az Új Szolgáltatási Modell megvalósításához. A végrehajtott infrastrukturális környezeti változásokon túl (festés, új bútorok, öninformációs tér kialakítása stb.), arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen ötletekkel és elképzelésekkel rendelkeznek a kirendeltségeken dolgozó kollégák. Három fő témát jártunk körbe: az ügyfeleink önállóságát segítő öninformációs térben végzendő feladatokat, az álláskeresőknek nyújtott szolgáltatásaink minőségének javítását, valamint azt, hogy a vállalati kapcsolattartás során hogyan jutunk minél több állásinformációhoz. A program megvalósítását megelőzték osztályvezetői és kirendeltség-vezetői tréningek is, amelyeket követően a vezetők fogalmazták meg a belső képzéssel kapcsolatos elvárásaikat, és ezek ismeretében jöttek létre a módszertani csoportok, készültek el a segédanyagok és az alkalmazott eljárások. A közös jövőkép kialakításában építettünk az egymás munkáját megismerő és tisztelő, a másikat partnernek tekintő munkatársak közötti viselkedési minta alkalmazására.
Életszerű és gyakorlatorientált programokat valósítottunk meg – figyelve azokra az alaptézisekre, amelyek az ÚSZM-ben megtalálhatók, – ezzel együtt a napi feladatokra fókuszáltunk.

Akikről a képzés szól

Talán azért volt elérhető ez a siker, mert a képzés mindenkit érintett. Lehetőség nyílt a részvételre, és az egymásra épülő tréningekről visszatérők azt erősítették a kurzus előtt állók számára, hogy ők is szívesen tanultak. Vezetői egyetértés és támogatás révén kiválóan sikerült megoldani a távollévők helyettesítését, így a zökkenőmentes napi munkavégzés sem sérült. Köszönet minden érintettnek, azoknak, akik a képzésen jelen voltak, és azoknak is, akik ez idő alatt otthon helyt álltak. Valamennyi kollégánkat megbecsülték az utazás kényelmével, amiért azoknak jár az elismerés, akik az ország minden pontját érintve balesetmentesen, biztonsággal juttatták el őket a rendezvény helyszínére. A programon kívül megfelelő időt biztosítottunk a személyes feltöltődésre, az aktív pihenésre (pl. nyáron fürdés a Balatonban, séta a vízparton, közösségi játékok, zenés-táncos lehetőségek az esti órákban, a főétkezések közötti házi sütésű pogácsák, gyümölcsök, kávé, tea fogyasztása). Újra munkára kész, ötletgazdag embereket szerettünk volna visszaadni a kirendeltségekre. Azt kívántuk elérni, hogy minden munkatársunk érezze, ez a belső képzés érte van, róla szól.

Elgondolkodtató az információ, hogy a résztvevők többsége még soha nem vo­lt olyan belső képzésen, ahol más megyében dolgozó kollégákkal találkozhatott, pedig öt­­­­­­­­­-tíz­ é­­­ve a szervezetben dolgoznak. Többször megfogalmazódott annak az igénye, hogy jó lenne olyan tréningeken részt venni, amikről az „öregek” meséltek. Ilyenek lehetnének: kommunikációs tréning, konfliktuskezelő tréning, elsőinterjús tréning, vállalati kapcsolattartó tréning stb.

Azt is megfogalmazták a kollégák, hogy jó ötletnek tartották az azonos régióból érkezők egy csoportba osztását. Így legalább megismerhették azokat, akikkel telefonkapcsolatban állnak, de még soha nem találkoztak.

 

Hatékony trénerek

 

A trénerek (Boda Margit, Elek Gyuláné, Schalk Károlyné, Lerch Attila, dr. Novákné Gurzó Mária, Kleizerné Tamás Györgyi, Orosz József, Hegedűs Pál) nemcsak szakértőként, hanem folyamatvezetőként vettek részt a programban. A megvalósításban közreműködött előadók teljes egészében lefedték az ÁFSZ minden területét. Fő feladatukat tekintve kirendeltségi, módszertani, tanácsadói, humán szolgáltatásokban, aktív eszközökben, a munkaadókkal és a munkavállalókkal kapcsolatos feladatokban mozognak otthonosan. A visszajelzések alapján igazoltnak látszik az a döntés, hogy a mindennapi életben jártas, hatékony és eredményes segítségnyújtást átadó trénerekre van szükség, akik értik és tudják a belső problémák sokaságát.

Hangsúlyoztuk az információ, az öninformáció fontosságát, felelősségét, képet kaptunk a különböző kirendeltségi feladat el- és megosztásokról, kiemeltük a vállalati kapcsolattartás jelentőségét, a minőségbiztosítás, az esélyegyenlőség és a környezettudatos szemlélet fontosságát.

Beszéltünk a napi munkát segítő programokról, ezen belül az önéletrajz elhelyezéséről a portálon, ennek előnyeiről, hasznosságáról a napi munkánkban.

 

Garancia a színvonalra

 

A program eredményessége a feltételeket biztosító és megteremtő munkatársaknak, a felelősen gondolkodó vezetőknek, és mindenek felett a mindennapokban helytálló kiváló kirendeltségi munkatársaknak köszönhető. Az elkövetkezendő időszakban a sok éves tapasztalatok és a gyakorlatban igazolt tréningmódszerek biztosítják a kirendeltségi munkatársak számára a belső képzések magas színvonalú megvalósítását.

 

Schalk Károlyné

Kleizerné Tamás Györgyi

Hegedűs Pál

Orosz József

trénerek