Ingyenes, a cégek profiljára szabott szolgáltatással segítette a mikro-, kis-, és középvállalkozásokat a Nemzeti Munkaügyi Hivatal egy uniós projektjének keretében. A Hivatal 2011 áprilisától 54 mobil tanácsadót alkalmazott országszerte, akik a mikro-, kis-, és középvállalkozás tevékenységére szabottan nyújtottak tájékoztatást az Új Széchenyi Terv keretében megjelenő pályázatokról, valamint a munkaügyi szervezet támogatási konstrukcióiról.A mobil tanácsadói hálózat ügyfelei több mint 500 esetben nyújtottak be pályázatot, és a 2012. január végi állapot szerint mintegy 350 esetben nyertek el támogatást. A hálózat 2012. január 31-éig működött.

 

 

A mobil tanácsadók úgy tapasztalták, munkájukra nagy szükség volt: a mikro-, kis- és középvállalkozások tulajdonosai igényelték a segítséget, hiszen számos esetben nincs megfelelő humán erőforrásuk a pályázatok tanulmányozására, írására, menedzselésére, s szakember alkalmazását sem engedhetik meg maguknak. A mobil tanácsadók ugyanakkor minden ügyféllel alaposan tudtak foglalkozni, munkájukat és igényeiket kellően megismerték, és ezek alapján adtak részükre olyan tanácsokat, amelyek hatékonyan segítették a pályázati rendszer megismerését, a pályázatok megírására való felkészülést.

A személyes tanácsadást megelőzően a tanácsadók feltérképezték az adott vállalkozás helyzetét, tevékenységi körét, alapvető jellemzőit. Ezt figyelembe véve válogatták ki azokat a pályázatokat, amelyek felkelthetik a munkáltató érdeklődését. A közvetlen munkakapcsolat lehetőséget nyújtott az információk oda-vissza áramoltatására, az előre nem látott problémák megoldására is.

Az eredmény nem maradt el. A mobil tanácsadói hálózat ügyfelei 575 esetben nyújtottak be pályázatot, és a 2012. január végi állapot szerint 341 esetben nyertek el támogatást.
A KKV-szektorban a legsikeresebbek a „Mikrovállalkozások fejlesztése”, a „Mikro-, kis- és középvállalkozások technológiai fejlesztése” és a „Telephelyfejlesztés régiónként” című pályázatok voltak, ezek adták a nyertes pályázatok 79%-át. Forráskímélő és kedvező volt a vállalkozók számára az, hogy a vissza nem térítendő támogatás mellé a piacinál jóval kedvezőbb feltételek mellett kaphattak mikrohitelt is. A nem vállalkozásfejlesztéshez kapcsolódó pályázatok közül a „Turisztikai szolgáltatások fejlesztése” és a „Helyi hő- és hűtési igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal” című programok esetében született jelentősebb mennyiségű pályázat.

 

Indikátorként szerepelt a programban a személyes tanácsadás, valamint az elektronikus és telefonos tájékoztatás. A tanácsadások számának alakulását az alábbi diagram szemlélteti.

 

 


  

A tanácsadói hálózat működését hiánypótlónak értékelték a vállalkozók is. Úgy ítélték meg, hogy ez erősítette kapcsolatukat a munkaügyi szervezettel, s a foglalkoztatás bővítését is segítette, hiszen a „helyben kapott” információkkal – amellyel jelentős pénzt és energiát takarítottak meg – már el tudtak indulni a pályázatok világába. Nagyra értékelték, hogy a tanácsadók az „ő nyelvükre” fordították a felhívásokban és az útmutatókban leírtakat.