Tájékoztató az elektronikus ügyintézésről és kapcsolattartásról
a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat ügyfelei részére
Elektronikus (digitális térben) történő ügyintézéshez való jog
Magyarországon az ügyfelet (felhasználót) megilleti a jog, hogy a digitális szolgáltatást biztosító szervezet (elektronikus ügyintézést biztosító szerv) előtt ügyét a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvényben (DÁPtv.)[1] meghatározott módon elektronikusan intézze.
Digitális szolgáltatás nyújtására köteles szerv
Az állami foglalkoztatási szerv hatáskörében eljáró Nemzetgazdasági Minisztérium, a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok és a járási (fővárosi kerületi) hivatalok foglalkoztatási feladatokat ellátó szervezeti egységei (a foglalkoztatási főosztályok és a foglalkoztatási osztályok) digitális szolgáltatást biztosító szervezet(ek).
Digitális szolgáltatás
A digitális szolgáltatás a digitális szolgáltatást biztosító szervezet (állami foglalkoztatási szerv) feladat- és hatáskörébe tartozó ügy[2] intézését biztosító szolgáltatás.
Elektronikus ügyintézés módja
Az ügyfelek (felhasználók) az állami foglalkoztatási szervnél intézhető ügyeket, az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatokat, eljárási cselekményeket és egyéb kötelezettségeket elsősorban az állami foglalkoztatási szerv által közzétett[3] tájékoztatásban foglaltaknak megfelelő elektronikus úton vagy az egységes, személyre szabott ügyintézési felületen (SZÜF)[4] keresztül teljesíthetik.
Az állami foglalkoztatási szerv az általános célú elektronikus kéreleműrlap (e-Papír) szolgáltatás mellett saját fejlesztésű elektronikus ügyintézést támogató alkalmazásaival támogatja az elektronikus ügyintézést: Elektronikus ügyintézés (kereső tevékenység bejelentése) alkalmazás, Virtuális Munkaerőpiac Portál (VMP), Támogatási Eljárások Alkalmazás (TEA), Csoportos létszámleépítések bejelentése honlap (ESTAT) és elektronikus űrlappal.
Elektronikus ügyintézés - kötelezettség, lehetőség
A hatályos jogszabályok szerint az állami foglalkoztatási szerv ügyfelei elektronikus ügyintézésre kötelezettek vagy azt önként vállalhatják.
Elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfél
Az állami foglalkoztatási szervnél intézhető ügyek (digitális szolgáltatások) tekintetében a DÁPtv. 19. §[10]-ában meghatározott felhasználó (ügyfél) elektronikus ügyintézésre köteles.
Ügyfélként eljárva elektronikus ügyintézésre köteles: a gazdálkodó szervezet, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.)[11] 3. §-a szerinti szervezet, ügyész, jegyző, DÁPtv. 19. § (1) bekezdés ab)?ad) alpontok hatálya alá nem tartozó egyéb közigazgatási hatóság, valamint az ügyfél jogi képviselője.
Gazdálkodó szervezet: a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvényben (Pp.)[12] meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában nem minősül gazdálkodó szervezetnek az adószámmal nem rendelkező egyesület, alapítvány, gazdálkodó szervezetnek minősül az adószámmal rendelkező alapítvány, egyesület, egyházi jogi személy. A Pp. szerint gazdálkodó szervezet: a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi társulás, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási társulat, az erdőbirtokossági társulat, a külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepe, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó, emellett gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataiban az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, jogszabály alapján a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó egyéb jogi személy, a felsőoktatási intézmény, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány.
Elektronikus ügyintézésre nem köteles ügyfél (felhasználó)
A DÁPtv. 19. §-ában meghatározott felhasználókon túl más felhasználó (ügyfél) elektronikus ügyintézésre nem köteles, azt önként vállalhatja.
Elektronikus ügyintézésre a meghatározott eseteken túl az ügyfél vagy annak képviselője kizárólag törvényben meghatározott esetekben és csak akkor köteles, ha az adott ügyintézési cselekmény tekintetében az értelmezhető. Természetes személy csak törvényben kötelezhető elektronikus ügyintézésre.
Állami foglalkoztatási szerv - elektronikus ügyintézést (digitális szolgáltatást) biztosító szerv
Az állami foglalkoztatási szerv az elektronikus ügyintézést - saját fejlesztésű alkalmazásain túl -, az általános célú elektronikus kéreleműrlap (e-Papír) szolgáltatás igénybevételével biztosítja. A szolgáltatás a https://epapir.gov.hu/ weboldalon érhető el.
Az e-Papír szolgáltatást igénybe vevő elektronikus ügyintézésre kötelezett valamint az elektronikus ügyintézésre nem kötelezett, de azt önkéntesen vállaló ügyfél az Ügyfélkapu/Ügyfélkapu+ vagy a DÁP mobilalkalmazás azonosítást követően, a szolgáltatásba belépve a dokumentumok beküldéséhez az alábbi adatokat kell megadja annak érdekében, hogy az illetékes állami foglalkoztatási szerv saját hivatali tárhelyére érkezzen a küldeménye. A gazdálkodó szervezet, az e-Papír szolgáltatáson belül a Cégkapuból történő küldést jelölje be és adja meg a nem természetes személy nevét és törzsszámát/adószám első nyolc karakterét is.
Témacsoport: Kormányhivatali ügyek
Ügytípus: Foglalkoztatási támogatások, közfoglalkoztatás, egyéb állami foglalkoztatási feladatok
Címzett: [ügyben illetékes fővárosi/megyei kormányhivatal foglalkoztatási főosztály vagy fővárosi kerületi/járási hivatal foglalkoztatási osztály]
Hivatkozási szám (hivatali): [például: ügy iktatószáma]
Levél tárgya: [adott ügyre utalás]
Elektronikus kapcsolattartás
Elektronikus a kapcsolattartás, ha az ügyfél a nyilatkozatát vagy a digitális szolgáltatást biztosító szervezet (elektronikus ügyintézést biztosító szerv) a nyilatkozatát vagy döntését elektronikus úton teszi meg. Az állami foglalkoztatási szerv az elektronikus ügyintézésre kötelezett valamint elektronikus ügyintézést önként vállaló ügyféllel - az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába (a továbbiakban: rendelkezési nyilvántartás) tett rendelkezés figyelembevételével-, elsősorban az ajánlott elektronikus kézbesítési szolgáltatási címen tartja a kapcsolatot.
Természetes személy ügyfél
A felhasználó (ügyfél) hivatalos elérhetősége lehet a digitális állampolgár felhasználói profilhoz tartozó tárhely, vagy az ajánlott elektronikus kézbesítési szolgáltatási cím.
A természetes személy felhasználó (ügyfél) hivatalos elérhetősége az általa a rendelkezési nyilvántartásba bejelentett hivatalos elérhetőség vagy a digitális állampolgár felhasználói profiljához tartozó tárhely.
A személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő természetes személy felhasználó az eAzonosítás, valamint az emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu szolgáltatást igénybe véve díjmentesen jogosult tárhely használatára.
Ha a természetes személy a digitális állampolgár profilját aktiválja, akkor a felhasználói profiljához tartozó tárhely lesz a hivatalos elérhetősége. Ebben az esetben az elektronikus kapcsolattartás során a felhasználóval (ügyféllel) a felhasználói profilhoz tartozó tárhelyen keresztül tarthat kapcsolatot az állami foglalkoztatási szerv.
Ha a felhasználó (ügyfél) álláskeresőként való nyilvántartásba vételi eljárása során az elektronikus kapcsolattartást vállalja, akkor az Elektronikus ügyintézés (kereső tevékenység bejelentése) alkalmazás használatakor az elektronikus levelezési címe a hivatalos elérhetősége.
További esetben az elektronikus levelezési címet, rövid szöveges üzenet fogadására alkalmas telefonszámot vagy más, elektronikus úton való kapcsolattartásra alkalmas elérhetőséget az állami foglalkoztatási szerv a felhasználó (ügyfél) tájékoztatása céljából használja fel.
Gazdálkodó szervezet
Gazdálkodó szervezet hivatalos elérhetősége az ajánlott elektronikus kézbesítési szolgáltatási cím (Cégkapu), vagy az ePosta elérhetőség, amely 2026. január 1. napjától lesz elérhető.
A gazdálkodó szervezet felhasználó (ügyfél) elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét a rendelkezési nyilvántartás[13] tartalmazza.
Együttműködő szervek
Az együttműködő szervek - ha azt törvény nem zárja ki - egymással elektronikus úton tartják a kapcsolatot.
2025. december 31. napjáig biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősül: a hivatali tárhely, a Cégkapu, a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely.
Hivatali kapu - hivatali tárhely
Az együttműködő szervek, valamint a költségvetési szervnek minősülő, adószámmal nem rendelkező gazdálkodó szervezetek számára nyújtott hivatalos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló tárhely, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím. A hivatali tárhellyel rendelkező szervezetek listája ezena weboldalon érhető el:
Cégkapu
A gazdálkodó szervezetek számára biztosított hivatalos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló tárhely, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím.
Az egyéni ügyvéd, az európai közösségi jogász, valamint az egyéni szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során a Kormány által biztosított tárhely szolgáltatások közül a Cégkaput használja. Ebben az esetben a gazdálkodó szervezet alatt az egyéni ügyvédet, az európai közösségi jogászt, valamint az egyéni szabadalmi ügyvivőt kell érteni, aki a regisztráció során a saját nevében jár el. A kamarai jogtanácsos, valamint a szabadalmi ügyvivőkről szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezet saját iparjogvédelmi feladatainak és képviseletének ellátására foglalkoztatott szabadalmi ügyvivő és európai közösségi hivatásos iparjogvédelmi képviselő elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetősége e tevékenysége ellátása során az általa képviselt szervezet eltérő rendelkezése hiányában e szervezet elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetősége; a képviselő KÜNY-regisztációjához kapcsolódó tárhelye, ha az általa képviselt szervezet elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőséggel nem rendelkezik, vagy így rendelkezik.
Gazdálkodó szervezet ügyfél - törvény eltérő rendelkezése hiányában a nyilvántartásba vételét, ha a gazdálkodó szervezet működéséhez jogszabály által rendszeresített nyilvántartásba vétele nem kötelező, létrejöttét követő 8 napon belül - köteles bejelenteni a rendelkezési nyilvántartásba az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló hivatalos elérhetőségét, amely lehet biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím, vagy a Kormány által rendeletben meghatározott egyéb típusú elektronikus elérhetőség.
Ügyfélkapu - KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely - KÜNY tárhely
A természetes személy ügyfél számára nyújtott hivatalos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló tárhely, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím. Egyéni vállalkozó hivatalos elérhetőségként a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét jelenti be a rendelkezési nyilvántartásba.
Kapcsolattartás az ügyfél és a hatóság között
A felhasználó (ügyfél) az állami foglalkoztatási szerv általa közre tett tájékoztatásban meghatározott elérhetőségek közül választja meg az állami foglalkoztatási szervvel való elektronikus kapcsolattartás módját.
Küldemény kézbesítése
A hivatalos elérhetőségre kézbesített küldemény kézbesítettnek minősül, ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató a küldemény a címzett által történő átvételét igazolja vissza, ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldeményt a címzett kétszeri értesítése ellenére nem vette át, a második értesítés igazolásban feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon.
Rendelkezési nyilvántartás
Természetes személy vagy gazdálkodó szervezet ügyfél a rendelkezési nyilvántartásban jogosult megadni olyan hivatalos elérhetőséget, amely tekintetében vállalja a DÁPtv. szerinti követelmények (kézbesítésre, hivatalos elérhetőségre vonatkozó szabályok) teljesítését. A rendelkezési nyilvántartás publikus felülete a https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ linkről érhető el.
Az ügyfél az ügyintézési rendelkezése keretében az alábbi tárgykörökben tehet jognyilatkozatokat: képviseletre vonatkozó jognyilatkozatok, automatizált adatváltozás-bejelentési szolgáltatás[14] igénybevétele.
Az állami foglalkoztatási szerv előtt folyó hatósági eljárások során a képviseleti jogot igazolni szükséges az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.)[15] szerint.
A képviselő képviseleti jog igazolásának ellenőrzése során az állami foglalkoztatási szerv az Ákr. és a Dáptv. szerint jár el.
Az ügyfél (felhasználó) jogosult az ügyintézési rendelkezése keretében a képviseletre vonatkozó jognyilatkozatot a rendelkezési nyilvántartásba bejelenteni. Az állami foglalkoztatási szerv köteles a rendelkezési nyilvántartásban a Fővárosi / vármegyei kormányhivatalok - Meghatalmazás kormányhivatali ügyekhez - Meghatalmazás közfoglalkoztatási, állami foglalkoztatási feladatok ügykatalógusba tett rendelkezést lekérdezni.
FIGYELEM! Az álláskeresőként való nyilvántartással, az álláskeresők ellátásával, valamint a természetes személynek nyújtott foglalkoztatást elősegítő támogatással kapcsolatos eljárás során a törvényes képviselő eljárása kizárt, az ügyfélnek személyesen kell eljárnia. A cselekvőképtelen vagy a munkaviszonnyal összefüggő ügycsoportban, cselekvőképességében részlegesen korlátozott személy az együttműködési kötelezettségét törvényes képviselője útján teljesítheti.
Elektronikus ügyintézés szünetelése
Az elektronikus ügyintézés 1 munkanapot meghaladó szünetelése esetén az ügyfél a hagyományos ügymenetnek megfelelően jogosult papír alapon benyújtani a beadványt és csatolmányt. A Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer üzemzavaráról ezena weboldalon lehet tájékozódni:
Digitális Állampolgárság Program
FIGYELEM! Ha természetes személyként digitális állampolgárrá válna, ahhoz regisztrálni szükséges digitális állampolgár profilját, amelyről bővebben a Digitális Állampolgárság Programról szóló honlapon tájékozódhat.
Ha digitális állampolgárság felhasználói profilját aktiválja, digitális állampolgárrá válik.
A digitális állampolgárság felhasználói profilja aktiválásával az elektronikus kapcsolattartás formáját is vállalja.
Digitális állampolgárként az elektronikus azonosításhoz az eAzonosítás szolgáltatást, azaz a digitális állampolgár azonosítóját használhatja. Digitális állampolgárként jogosult a digitális állampolgár azonosítóhoz, amellyel egyszerűen hozzá tud férni a digitális tér nyújtotta szolgáltatásokhoz.
Digitális állampolgárként a személyazonosságát - jelenleg - a rendőri ellenőrzésnél igazolhatja nemzeti digitális irattárca szolgáltatás igénybevételével. Az állami foglalkoztatási szervnél történő ügyintézés során személyazonosságát elsősorban személyazonosító igazolvány, érvényes útlevél vagy a kártyaformátumú vezetői engedély használatával (bemutatásával) igazolhatja.
Digitális állampolgárként a hivatalos elérhetősége a digitális állampolgárság felhasználói profiljához tartozó ingyenes tárhely szolgáltatás. Hivatalos elérhetőségét a rendelkezési nyilvántartás tartalmazza.
Digitális állampolgárként az állami foglalkoztatási szervnél digitális szolgáltatást nem tud igénybe venni, az eAzonosítás szolgáltatással sem tudja magát azonosítani, DÁP mobilalkalmazással személyazonosságát sem tudja igazolni.
Az állami foglalkoztatási szervnél történő ügyintézés során a digitális állampolgár az ügyintézéshez szükséges azonosító kódokat (például a természetes személy ügyfél (Flt. szerinti szolgáltatást kérő)[16] a TAJ számot, adóazonosító jelet, a munkáltató, foglalkoztató adószámot, egyéb azonosítót, közérdekű munka végrehajtása vonatkozásában az elkövető személy a személyi azonosító jelet, útlevél számot) az állami foglalkoztatási szerv kérésére mobilalkalmazással is megküldheti az állami foglalkoztatási szervnek. Az eAláírás szolgáltatással pedig hitelesíteni tudja azokat az iratokat (például: hatósági szerződés, elszámolólap stb), amelyet az állami foglalkoztatási szervtől kapott.
FIGYELEM! Ügyfélkapu helyett Ügyfélkapu+azonosítási szolgáltatás használható 2025. január 16. napjától
Az Ügyfélkapuval történő bejelentkezési mód 2025. január 16. napjától megszűnik.
Az elektronikus azonosításhoz ügyfeleknek (felhasználóknak) át kell váltani az Ügyfélkapu+-ra vagy a DÁP mobilalkalmazásra[17].
Az Ügyfélkapu+ azonosítási szolgáltatást - ügyfélkapus bejelentkezést követően - az Ügyfélkapu felületén rendelhető meg az Ügyfélkapu+ igénylése funkcióra kattintva. A szolgáltatás megrendeléséhez egy mobil eszközre (telefon, táblagép), egy, a mobil eszközre telepített hitelesítő alkalmazásra és Ügyfélkapu azonosításra van szükség, tehát fontos, hogy már rendelkezzen az ügyfél ügyfélkapus regisztrációval.
Link: https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=8b6471d4-7062-4921-8424-b7682856b114
Ügyfélkapu+ azonosítási szolgáltatásra váltás folyamata ittolvasható:
FIGYELEM! Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás helyett - eAláírás szolgáltatás
Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás (AVDH)
2024. december 31. napjáig vehető igénybe.
Az eAláírás szolgáltatás minősített elektronikus aláírás, teljes bizonyító erejű magánokirat és közokirat létrehozására alkalmas. Az eAláírás szolgáltatás a digitális állampolgár felhasználói profil sikeres aktiválást követően vehető igénybe.
A DÁPtv. alapján a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 325. § (1) bekezdés g) pont elektronikus magánokiratnak minősíti azt az elektronikus dokumentumot, amit a nyilatkozó fél az eAláírás szolgáltatással hitelesít.
Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás (AVDH) 2025. január 1. napjától csak a digitális szolgáltatást biztosító szervezet részére, a nevében eljáró személy nyilatkozatának hitelesítésére használható.
A digitális szolgáltatást biztosító szervezetekről, a digitális szolgáltatásokról, az elektronikus ügyintézésről és elektronikus kapcsolattartásról, a Digitális Állampolgárság Programról bővebben a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény[18] alapján és a Digitális Állampolgárság Program honlapon tájékozódhat.
Hivatkozások:
[2] 320/2014. (XII. 13.) Korm. rendelet az állami foglalkoztatási szerv, a munkavédelmi és munkaügyi hatóság kijelöléséről, valamint e szervek hatósági és más feladatainak ellátásáról https://njt.hu/jogszabaly/2014-320-20-22
[3] Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat központi portálja https://nfsz.munka.hu/
[4] Magyarország kormányzatának elektronikus ügyintézésre szolgáló honlapja https://magyarorszag.hu/szuf_foolda
[10] Dáptv. 19. § (1) Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény, nemzetközi szerződés, vagy az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által nyújtott digitális szolgáltatások tekintetében
a) az ügyfélként eljáró
aa) gazdálkodó szervezet,
ab) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 3. §-a szerinti szervezet,
ac) ügyész,
ad) jegyző,
ae) az ab)-ad) alpontok hatálya alá nem tartozó egyéb közigazgatási hatóság, valamint
b) az ügyfél jogi képviselője.
[13] Rendelkezési Nyilvántartás szolgáltatás https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/
[14] 2022. évi XXII. törvény a területi közigazgatás működésével kapcsolatos egyes kérdésekről, valamint egyes törvényeknek az Alaptörvény tizenegyedik módosításával összefüggő módosításáról (15. § (3) bekezdés)
[16] 100/2021. (II. 27.) Korm. rendelet a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról https://njt.hu/jogszabaly/2021-100-20-22
[17] Google Play áruház: https://play.google.com/store/search?q=d%C3%A1p+mobilalkalmaz%C3%A1s&c=apps