TÁJÉKOZTATÓ
elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfeleknek az AVDH szolgáltatás megszűnéséről és a FEDOR szolgáltatás bevezetéséről
Az AVDH szolgáltatás kivezetése miatt 2025. november 1. napjától az alábbiak szerint szükséges eljárni az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfeleknek.
Érvénytelen beadvány
Ha az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfél 2025. november 1. napjától a foglalkoztatási fő/osztálynál történő hatósági eljárás során papíralapon, illetve elektronikus levélben (emailben) terjeszt elő kérelmet, nyilatkozatot, illetve egyéb iratot, vagy az elektronikus úton (pl. ePapíron) benyújtott beadványa nem minősül teljes bizonyító erejű elektronikus magánokiratnak (kivételes esetben elektronikus magánokiratnak), ezek a beadványok a vonatkozó jogszabályok és a Dáptv. 19. § (5) bekezdése alapján érvénytelennek minősülnek.
Érvénytelen beadvány esetén a foglalkoztatási fő/osztály a kérelmet visszautasítja, folyamatban lévő hatósági eljárás esetén az egyéb beadványt visszautasíthatja vagy az ügyfelet hiánypótlásra hívhatja fel.
Egyszerű elektronikus magánokirat, teljes bizonyító erejű elektronikus magánokirat
Egyszerű elektronikus magánokirat létrehozásához legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírásra és időbélyegzőre, teljes bizonyító erejű elektronikus magánokirat készítéséhez pedig minősített, vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú aláírásra és időbélyegzőre van szükség.
Ezek az aláírások és időbélyegző szolgáltatás bizalmi szolgáltatóktól szerezhetők be.
A minősített elektronikus aláírási vagy időbélyegző tanúsítvány felhasználható fokozott biztonságú elektronikus aláírás, illetve időbélyegző létrehozására is.
2025. november 1. napjától az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfeleknek az elektronikus úton történő ügyintézéshez megfelelő - minősített - elektronikus aláírás tanúsítvánnyal és időbélyegző szolgáltatással szükséges rendelkezni a foglalkoztatási fő/osztálynál történő ügyintézéskor.
Dáp. tv. szerinti eAláírás szolgáltatás
Az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfelek az ügyeik intézése során nem használhatják fel a saját, magáncélra beszerzett például Dáptv. szerinti eAláírást. Ez a szolgáltatás csak magánszemélyek számára, személyes célokra érhető el.
Elektronikus Aláírás-ellenőrzés
A foglalkoztatási fő/osztály az elektronikus irat hitelességét és az elektronikus aláírás, időbélyegző érvényességét a Kormányzati Elektronikus Aláírás-ellenőrzési szolgáltatással (KEAESZ) ellenőrzi (https://magyarorszag.hu/keaesz).
Ha az irat nem hiteles, a tanúsítványok nem érvényesek, az irat érvénytelen, a foglalkoztatási fő/osztály nem fogadja el.
Másolatkészítés
Ha a papíralapú teljes bizonyító erejű magánokiratot vagy egyéb magánokiratot a gazdálkodó szervezet állította ki, akkor az elektronikus másolatot a képviseletre jogosultnak a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírásával és elektronikus időbélyegzővel kell ellátnia, vagy az elektronikus másolatot a 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 66-74. §-aiban foglaltakban előírt módon (hitelesítési záradékkal, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus bélyegzővel vagy minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva) állíthatja elő a másolatkészítésre jogosult személy.
Felhasználó dokumentumhoz rendelése (FEDOR) szolgáltatás
2025. november 1. napjától érhető el a felhasználó dokumentumhoz rendelése szolgáltatás.
A FEDOR szolgáltatás használatakor Szolgáltató által kiállított igazolás a dokumentumot benyújtó/beküldő személy 4T adatát fogja igazolni, képviseleti jogosultságot nem igazol.
Joghatása más lesz, mint a megszűnt AVDH szolgáltatásé. Használatával hiteles elektronikus dokumentum fog létrejönni, de nem lesz egyenértékű a nyilatkozatot tevő teljes bizonyító erejű aláírásával.
Ezen információk alapján az e-apír szolgáltatásba integrált FEDOR szolgáltatással, vagy "A munkavállalók és vállalatok alkalmazkodóképességének és termelékenységének javítása a munkaerő fejlesztésén keresztül" című, az Európai Szociális Alap Plusz társfinanszírozásával megvalósuló GINOP_Plusz-3.2.1-21-2021-00001 kiemelt projekt keretében biztosított űrlaphoz integrált FEDOR szolgáltatással teljes bizonyító erejű magánokirat nem hozható létre.
ePapír - Cégkapu - FEDOR
Gazdálkodó szervezet nevében nyilatkozatot kizárólag a képviseletre jogosult tagja, vagy meghatalmazott képviselője tehet, ehhez 2025. november 1. napjától kizárólag a minősített elektronikus aláírás alkalmas.
Mivel a gazdálkodó szervezet Cégkapu ügykezelője nem jogosult a gazdálkodó szervezet nevében jognyilatkozatot tenni, - az ePapír használatakor csak küldeményt küldhet be és a Cégkapu tárhelyen fogadhatja a küldeményeket -, ezért a küldeményt az ePapírral történő benyújtás előtt a cégképviseletre jogosultnak - minősített elektronikus aláírással - hitelesíteni szükséges.
Készült: Budapest, 2025. október
Módosítva: 2025.november 5.