Tájékoztató

a Bérgarancia támogatásról

NYOMTATÁS
BETŰMÉRET
Tájékoztató
a Bérgarancia támogatás iránti kérelem 
elektronikus formában történő benyújtásáról
2021. január 1-től a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint a felszámoló vagy a meghatalmazottja, valamint a 11. § (1c) bekezdése szerint a kölcsönbeadó, az iskolaszövetkezet vagy a nyugdíjas szövetkezet, valamint a kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete a támogatás iránti kérelmet az állami foglalkoztatási szervhez a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter hivatalos honlapján közzétettek szerint elektronikus formában nyújtja be.
Tájékoztatom, hogy a kérelem kitöltéséhez az elektronikus felület az alábbi linken érhető el: https://tea.munka.hu.  
A bérgarancia támogatás a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény alapján megállapítható visszatérítendő kamatmentes támogatás.
1. Ki veheti igénybe a támogatást?
A bérgarancia támogatást - a Bérgarancia Alapról szóló, 1994. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Btv.) 1. § (2) bekezdés b) pont szerinti felszámolás/kényszertörlési eljárás alatt álló gazdálkodó szervezet veheti igénybe. Hivatkozott jogszabályhely szerinti gazdálkodó szervezetek: gazdasági társaság [Ptk. 3:89. §-ában felsorolt szervezetek], közhasznú társaság, ügyvédi iroda, közjegyzői iroda, szabadalmi ügyvivői iroda, végrehajtói iroda, európai részvénytársaság, szövetkezet, lakásszövetkezet, európai szövetkezet, vízgazdálkodási társulat (vízközmű-társulat kivételével), erdőbirtokossági társulat, önkéntes kölcsönös biztosítópénztár, magánnyugdíjpénztár, egyéni cég, egyesülés (ideértve az európai gazdasági egyesülést is), európai területi együttműködési csoportosulás, egyesület, alapítvány, mindazon jogi személyek vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok, amelyek fő érdekeltségeinek központja a Tanács fizetésképtelenségi eljárásokról szóló 1346/2000/EK rendelete alapján az Európai Unió területén található, továbbá az EGT állam joga szerint alakult egyéb szervezet, amely az Btv. 1.§ (2) a) pontban írottak alapján felszámolás alatt állhat. Cég az a jogalany, amely a cégnyilvántartásba történő bejegyzéssel, üzletszerű gazdasági tevékenység folytatása céljából jön létre. A jogszabály értelmében a kényszertörlés alatt álló cégek esetében is lehetőség van a támogatás megigénylésére, amennyiben munkavállalói igénybejelentés alapján a cégbíróság e feladat ellátására bérgarancia biztost jelöl ki.
Továbbá 2022. július 1-jét követően indult adósságrendezési eljárások esetén lehetőség van a természetes személyek adósságrendezési eljárása alatt álló egyéni vállalkozók, mint munkáltatók bértartozásainak megelőlegezésére is.
Lehetőség van továbbá a munkaerő-kölcsönzés és iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet által nyújtott szolgáltatás keretében foglalkoztatott munkavállalók után a kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet részére meg nem fizetett szolgáltatási díj törvényben meghatározott részének megelőlegezésére is annak érdekében, hogy az így foglalkoztatott munkavállalók munkabére is biztosított legyen.
2. Milyen célra igényelhető a támogatás?
A bérgarancia támogatással 
a) a felszámolás/kényszertörlés alatt álló gazdálkodó szervezetnek a munkavállalóval szemben fennálló kiegyenlíthetetlen bértartozása,
b) a felszámolás alatt álló kölcsönvevevő által a kölcsönbeadó részére a kölcsönzött munkavállaló után meg nem fizetett kölcsönzési díja,
c) a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek az iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete, közérdekű nyugdíjas szövetkezet (továbbiakban: nyugdíjas szövetkezet) részére meg nem fizetett szolgáltatási díja,
d) a természetes személyek adósságrendezési eljárása alatt álló, a törvényben felsorolt egyéni vállalkozók bértartozása 
előlegezhető meg a Btv-ben foglalt összegben. Bértartozás: a felszámolás/kényszertörlési eljárás alatt álló gazdálkodó szervezetet - mint munkaadót - terhelő, a Cstv.  szerint felszámolási költségnek minősülő minden munkabértartozás, ideértve a betegszabadság időtartamára járó térítést és a munkaviszony megszűnésével összefüggésben járó  - a Cstv. 57. § (3) bekezdése szerint elszámolható -végkielégítést. A támogatás a felszámolás/kényszertörlés kezdő időpontja előtt megszűnt munkaviszonyból származó bértartozások fedezetéül is szolgál. Nem minősül munkabértartozásnak a nem munkaviszony keretében járó díjazás (így a megbízási és vállalkozási díj tekintetében fennálló tartozás). Az adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozót - mint munkáltatót  - a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény alapján terhelő munkabértartozás, végkielégítés-tartozás, valamint a betegszabadság időtartamára fizetendő díjtartozás. Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet esetében a munkaviszony megszűnésével összefüggésben járó végkielégítés nem támogatható.
A Btv. rendelkezik arról is, hogy a felmondási védelem alatt álló munkavállalóknak a felszámolási/kényszertörlési eljárás befejezésekor esedékessé váló bérkövetelését - amennyiben annak kifizetésére nincs elegendő fedezet - a felszámoló/bérgarancia biztos köteles a munkavállaló külön igénybejelentése nélkül a felszámolási zárómérleg elkészítését/kényszertörlés befejezését megelőzően a foglalkoztatási programokkal kapcsolatos elkülönített állami pénzalap (Nemzeti Foglalkoztatási Alap) bérgarancia alaprészéből megigényelni.
3. Milyen mértékű támogatás állapítható meg?
A támogatás mértékének meghatározásakor a fennálló - esedékes és forrás hiányában kiegyenlíthetetlen - bértartozás vehető figyelembe, amelynek összege jogosultanként  fő szabályként - nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző második év - Központi Statisztikai Hivatal által közzétett - nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének ötszörösét. Ha egy felszámolási/ kényszertörlési eljáráson belül több részletben történik a támogatás igénybevétele, és a felszámolási/kényszertörlési eljárás egyes naptári éveiben a bruttó átlagkereset mértéke eltérő, akkor a támogatás következő évben történő igénylése esetén a jogosultság szempontjából a magasabb összeg alapján számított támogatási mértéket kell figyelembe venni. Támogatásként a jogosultanként meghatározott (a bérfizetési napon fennálló) bértartozásnak - a felszámolási/kényszertörlési eljárás alatt álló gazdálkodó szervezetnél rendelkezésre álló - saját forrással csökkentett összege állapítható meg. A támogatás mérlegelési jogkörben állapítható meg, ha a gazdálkodó szervezettel fennálló munkaviszony a felszámolás kezdetét követően jött létre. 
A Btv. legfeljebb további kettő havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapítását is lehetővé teszi a törvényi feltételek fennállása esetén. Iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet és kölcsönbeadó cég esetében mérlegelési jogkörben megállapított támogatás nyújtására nincs lehetőség.
4. Hogyan vehető igénybe a támogatás?
A támogatás iránti kérelmet elektronikus formában a törvényben meghatározott adattartalom alapján a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter hivatalos honlapján közzétettek szerint  (KÉRELEM, valamint a munkavállalók részére járó bértartozást kimutató "ADATLAP", és lehetőség szerint a felszámolást/kényszertörlést elrendelő jogerős végzés, ennek hiányában a felszámolási eljárás megindításáról szóló jogerős végzés) beküldésével az országos illetékességgel rendelkező állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatalához kell benyújtani. A kérelem kitöltéséhez az elektronikus felület az alábbi linken érhető el: https://tea.munka.hu. Az eljárás illetékmentes. A kérelem benyújtására a felszámoló/bérgarancia biztos vagy meghatalmazottja jogosult. Ez utóbbi esetben meghatalmazás csatolása szükséges.
Adósságrendezési eljárás esetén a kérelmet az adós egyéni vállalkozó a bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásban a Családi Csődvédelmi Szolgálat területi szerve útján, bírósági adósságrendezési eljárásban pedig a kijelölt családi vagyonfelügyelő útján nyújtja be az állami foglalkoztatási szervhez. Az adatszolgáltatás dokumentumát és a támogatás iránti kérelmet az adósnak alá kell írnia.
Iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet és kölcsönbeadó esetében a kérelmet szintén az országos illetékességgel rendelkező állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatalához kell elektronikus formában benyújtani. A kérelem mellékletét kell, hogy képezze a felszámoló azon tájékoztatása, mely tartalmazza a szolgáltatási díj elmaradása miatt érintett kölcsönzött/átengedett munkavállalók megnevezését, valamint a felszámoló tartozás elismerése, mely tartalmazza az egyes munkavállalókra vonatkozó elmaradt szolgáltatási díj összegét. A kérelmet a felszámoló általi nyilvántartásba vételről szóló értesítés kézhezvételétől számított 15 munkanapon belül nyújthatja be. 
 Az eljárás lefolytatására a 320/2014. (XII. 13.) Korm. rendelet 9.§-a szerint a Budapest Főváros Kormányhivatala rendelkezik országos illetékességgel. 
A bérgarancia támogatást iránti kérelem benyújtása során felszámolás alatt a kényszertörlési eljárást, felszámoló alatt pedig a bérgarancia biztost is érteni kell.
5. Milyen feltételekkel vehető igénybe a támogatás?
Az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala a támogatás megállapításáról rendelkezik, ha
- a kérelmező gazdálkodó szervezet felszámolás/kényszertörlés alatt áll, és 
- esedékes vagy a társaság megszűnésével esedékessé váló bértartozását bevételek hiányában nem tudja kielégíteni.
A támogatás mérlegelési jogkörben állapítható meg, ha a gazdálkodó szervezettel fennálló munkaviszony a felszámolás kezdetét követően jött létre.
Döntése meghozatalakor az állami foglalkoztatási szerv vezetője a lent meghatározott mérlegelési szempontokon túl a Cstv. 27/A.§ (13) bekezdésében foglaltakra tekintettel a munkavállaló által ellátandó feladatok figyelembevételével a foglalkoztatás indokoltságát mérlegeli. A jogosultanként további, legfeljebb kéthavi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapításának feltételei:
- ha a felszámolási/kényszertörlési eljárás kezdetétől egy év eltelt,
- azon jogosultak esetében, akikre vonatkozóan az addig igénybe vett összeg kimerítette a Btv.-ben meghatározott ötszörös mértéket.
Döntése meghozatalakor az állami foglalkoztatási szerv vezetője mérlegeli, hogy
- a kérelemben meghatározott jogosultakkal szemben fennálló munkabértartozás tartalmaz-e állásidőre járó díjazást, illetve
- a támogatás megállapítása a kérelem benyújtását követő hat hónap alatt várhatóan elősegíti-e a felszámolási/kényszertörlési eljárás lezárását, illetve a felszámolás/kényszertörlés alatt álló szervezet eszközeinek értékesítését, munkaerő-állománya új munkáltatónál történő továbbfoglalkoztatását (reorganizációt).
Adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó adós kérelmére a támogatást meg kell állapítani, ha az adós:
- adósságrendezési eljárás alatt áll
- a támogatással érintett bértartozás az adósságrendezési eljárás kezdeményezése előtt belföldön létesített munkaviszonyból származik belföldi szokásos munkavégzési hely esetén
- a támogatással érintett bértartozás vonatkozásában a munkavállaló az adósságrendezési eljárásba hitelezőként bejelentkezett és igazolni tudja, hogy az adóssal szemben lejárt esedékességű bérkövetelés van 
VAGY
- a támogatással érintett bértartozás vonatkozásában a munkavállaló az adósságrendezési eljárásba hitelezőként bejelentkezett és igazolni tudja, hogy az adóssal szemben az adósságrendezési eljárás alatt keletkezik lejárt esedékességű bérkövetelése, amennyiben az adós tevékenységét az adósságrendezési eljárás alatt is folytatta és ebből a tevékenységéből származó bevételéből nem tudja az Are.tv. 45. § (5) f) pontja szerinti munkabért kifizetni.
A jogosultanként további, legfeljebb kéthavi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás mérlegelési jogkörben történő megállapításának feltételei:
- ha az adósságrendezési eljárás kezdetétől egy év eltelt,
- azon jogosultak esetében, akikre vonatkozóan az addig igénybe vett összeg kimerítette a Btv.-ben meghatározott ötszörös mértéket.
Döntése meghozatalakor az állami foglalkoztatási szerv vezetője mérlegeli, hogy
- a kérelemben meghatározott jogosultakkal szemben fennálló munkabértartozás tartalmaz-e állásidőre járó díjazást, illetve
- a támogatás megállapítása a kérelem benyújtását követő hat hónap alatt várhatóan elősegíti-e az adósságrendezési eljárás lezárását, illetve az adósságrendezési eljárás alatt álló szervezet eszközeinek értékesítését, munkaerő-állománya új munkáltatónál történő továbbfoglalkoztatását (reorganizációt).
   
A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet kérelmére a támogatást meg kell állapítani, ha a kölcsönvevő/szolgáltatást igénybevevő:
- felszámolás alatt áll, és
- a kölcsönzési díjat és szolgáltatási díjat az esedékesség napján nem fizette meg, és
- a felszámolási eljárást a kölcsönzési díj vagy a szolgáltatási díj esedékességét követő tizenkettő hónapon belül elrendelték.
A kölcsönbeadó és az iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet az elmaradt szolgáltatási díjról és az érintett munkavállalókról külön nyilvántartást vezet, és a támogatás felhasználásáról köteles az állami foglalkoztatási szerv felé a támogatás kifizetését követő 15 napon belül beszámolót készíteni.
Az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala a támogatás kifizetéséről a felszámoló/bérgarancia biztos/ adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó, illetve bírósági adósságrendezési eljárás esetén a családi vagyonfelügyelő számára értesítést küld. Az értesítés kézhezvételét követő 10 napon belül a felszámoló/bérgarancia biztos/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó köteles írásban tájékoztatni a munkavállalókat az őket érintő kifizetésekről, valamint az állami foglalkoztatási szervnek haladéktalanul megküldeni a támogatásra vonatkozóan benyújtott havi adó és járulékbevallás beküldésének igazolására szolgáló EBEV nyugta másolatát és a munkavállalók tájékoztatásának megtörténtéről szóló nyilatkozatát. Amennyiben e tájékoztatási/beszámolási kötelezettségnek az erre közigazgatási határozattal kötelezett nem tesz eleget, úgy a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 56/A. § (1) bekezdés a) pontja alapján közigazgatási bírság fizetésére kötelezhető.
6. A kérelem elbírálása
A támogatás iránti kérelem elbírálására vonatkozó eljárásra - a Btv.-ben foglalt eltérésekkel - a közigazgatási rendtartás általános szabályait kell alkalmazni.
Amennyiben a kérelmező, illetve a kérelem nem felel meg a törvényben meghatározott feltételeknek, az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala a gazdálkodó szervezet képviselőjét/ adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozót hiánypótlásra szólítja fel.
A hiánypótlás elmulasztása esetén az eljárást a hatóság megszüntetheti. Ha a felszámolás/kényszertörlés alatt álló gazdálkodó szervezet/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó által megjelölt munkabértartozás kielégítése iránti igény megfelel a törvényben meghatározott feltételeknek, a támogatást  tíz napos ügyintézési határidővel határozattal meg kell állapítani. A támogatás megállapítása esetén az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala a döntés meghozatalától számított öt naptári napon belül intézkedik az összeg átutalásáról. Természetesen hiánypótlás esetén, annak ügyintézési határideje az itt feltüntetett határidőbe nem számít bele.
Helytadó döntés esetén a támogatást az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala közvetlenül a munkavállaló részére fizeti ki, valamint gondoskodik a felszámoló/bérgarancia biztos/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó által az Adatlapon közölt összegek közül a közterheknek az állami adóhatóság, a munkabért terhelő levonásoknak a jogosultak részére történő átutalásáról. Ebből következően, amennyiben az elektronikus rendszerben rögzített összegek magasabbak, mint amennyi az érintett munkavállalóra tekintettel megigényelhető, úgy a támogatás az adott személy vonatkozásában elutasításra kerül. Ebben az esetben a döntés indokolás részében az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala meghatározza az adott személyre vonatkozó támogatási összeghatárt, mely összeggel a munkavállaló részére a támogatás egy új kérelem formájában megigényelhető. 
Felhívjuk a felszámolók/bérgarancia biztosok/adósságrendezési eljárásban az adós figyelmét arra, hogy különösen körültekintően járjanak el a támogatás igénylésekor a munkavállalók bankszámlaszámának, illetve postai címének megadása során, tekintettel arra, hogy a Btv. 1. § (9) bekezdés, valamint 6. § (2) bekezdés második mondata alapján az átutalás elmulasztásáért, késedelmes vagy nem megfelelő teljesítéséért a munkavállalóval szemben a felszámolót/bérgarancia biztost/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozót terheli a felelősség, ha annak oka a felszámoló/bérgarancia biztos/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó mulasztása vagy nem a jogszabálynak megfelelő adatszolgáltatása.
Amennyiben tehát a munkavállaló vagy a munkabért terhelő letiltás kedvezményezettje az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala által kifizetett támogatást nem veszi át, úgy az át nem vett támogatásrészre új kérelem nem nyújtható be. Ebben az esetben a támogatásrész nem megfelelő teljesítéséért a felszámolót/bérgarancia biztost/ adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozót terheli a felelősség.
Továbbá azt is fontos kiemelni, hogy a törvény módosítása következtében a kifizetés módját érintő változás, vagyis a támogatás fent meghatározott módon történő kifizetése nem érinti a felszámolás/kényszertörlés alatt álló gazdálkodó szervezetnek/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozónak, mint foglalkoztatónak, illetve a felszámolónak/bérgarancia biztosnak/ adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozónak a társadalombiztosításról, valamint az adózás rendjéről szóló jogszabályban meghatározott, a társadalombiztosítási szervvel, az adóhatósággal és a foglalkoztatottal szemben fennálló kötelezettségeit.
Kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet esetében a támogatás továbbra is a kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete,, nyugdíjas szövetkezet pénzforgalmi számlájára kerül átutalásra.
7. A támogatás visszafizetése
Ha a felszámolás/kényszertörlés alatt álló gazdálkodó szervezetnek, adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozónak az állami foglalkoztatási szervként eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala bérgarancia támogatást nyújtott, a támogatás visszafizetése a támogatásról szóló határozat véglegessé válását követő napon válik esedékessé. A támogatás visszafizetésére csak pénzbeli teljesítés formájában kerülhet sor. A jogosulatlanul igénybe vett, vagy nem jogszerűen felhasznált támogatást a támogatás iránti kérelem benyújtásának időpontjában hatályos jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetni. Adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó, kölcsönbeadó és iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete, nyugdíjas szövetkezet esetében a visszakövetelés során a támogatási összeg és a jegybanki alapkamat kétszerese is az adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozót, kölcsönbeadót, iskolaszövetkezetet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezetét,  nyugdíjas szövetkezetet terheli.

TOVÁBBI RÉSZLETEK ERRŐL:

Megosztás:

Kapcsolódó tartalmak

    Image Description

    a

    Tájékoztató_Bérgarancia
    Bővebben
    Image Description

    a

    KÉRELEM_ a Bérgarancia Alapból igényelhető támogatásról
    Bővebben
    Image Description

    a

    ADATLAP_a Bérgarancia Alapból igényelhető támogatás számításához
    Bővebben
    Image Description

    a

    KÉRELEM _(Bérgarancia Alapból igényelhető támogatásról(adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó esetén)
    Bővebben
    Image Description

    a

    ADATLAP (Bérgarancia Alapból igényelhető támogatásról(adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó esetén)
    Bővebben
    Image Description

    a

    KÉRELEM_díj megfizetésének elmaradása miatt igényelhető támogatás számításához
    Bővebben
    Image Description

    a

    ADATLAP_díj megfizetésének elmaradása miatt igényelhető támogatás számításához
    Bővebben