Mi az az elérési terv?
Az Ifjúsági Garancia megerősítéséről szóló európai tanácsi ajánlás nagyobb hangsúlyt helyez a 15-29 év közötti nem dolgozó és nem tanuló (NEET) fiatalok felkutatására, elérésére és tájékoztatására. Ezzel összhangban az Ifjúsági Garancia Plusz pillér projektnek is fontos célja a NEET fiatalok elérése és személyre szabott támogatása, s ehhez a fiatalok elérését szolgáló tevékenységek, a mentorálás, valamint a foglalkoztatási szolgálat és a releváns szereplők közötti helyi szintű együttműködés erősítése. A NEET fiatalok összetétele, az elérésüket szolgáló eszközök és az abban szerepet játszó szervezetek köre, a fiatalok aktiválása és munkaerőpiaci integrációja előtt álló akadályok vármegyei szinten eltérhetnek, így indokolt olyan vármegyei szintű tervek kialakítása, amelyek feltérképezik a célcsoportot, azonosítják az elérésükhöz szükséges eszközöket és partnerségeket, továbbá konkrét intézkedésekre és célokra tesznek vállalást a fiatalok fokozottabb elérése érdekében. A megerősített Ifjúsági Garancia Rendszer esetében 2023-tól kezdődően a kormányhivatalok egy adott sablon szerinti elérési tervet készítenek, amely által láthatóvá válnak a vármegyei szinten hátrányos helyzetű csoportok, a releváns szervezetek, a kormányhivatal és járási hivatalok, valamint az együttműködő szervezetek által nyújtott szolgáltatások és támogatások köre, továbbá azon csoportok, szolgáltatások és támogatások, amelyeket sem az állami foglalkoztatási szerv, sem a partnerszervezetek nem képesek lefedni. Cél a NEET fiatalok, valamint az elérésükhöz, megszólításukhoz és támogatásukhoz szükséges szolgáltatások minél nagyobb lefedettsége, a kormányhivataloknak erre szükséges törekedniük a tervek kialakítása során. Az elérési tervek készítésekor lényeges elem, hogy feltérképezésre kerüljenek azon ifjúságügyi szervezetek, amelyek a fiatalok felkutatásában, tájékoztatásában szerepet játszhatnak, a fiatalokkal kapcsolatot ápolnak, továbbá feltérképezésre kerüljenek az egyéb segítő szervezetek, intézkedések, programok. A feltérképezést követően együttműködés kerülhet kialakításra a kormányhivatalok és ezen szervezetek között. A tervek megvalósulását folyamatosan szükséges nyomon követni.
Nógrád vármegye 2023 márciusában készült éves elérési tervét az alábbiakban olvashatják.
A Nógrád Vármegyei Kormányhivatal 2023. évi, a foglalkoztatási szervnél nyilvántartásban nem szereplő NEET fiatalok elérését célzó terve
1. Helyzetelemzés: a NEET fiatalok száma és összetétele (nem, kor, iskolai végzettség, munkaerőpiaci státusz (munkanélküli/inaktív), hátrányos helyzetű fiatalok csoportjainak azonosítása, egyéb jellemzők (pl. térség-specifikus problémák, gyermeknevelés))
A KSH adatai alapján a 15-29 év közötti nem dolgozó és nem tanuló (NEET) fiatalok száma és ezen belül a NEET inaktív és munkanélküli fiatalok száma (becslés) megyénként
A KSH által megadott nógrádi sarokszámok 2022. I-III. negyedévére, a 15-29 évesekre vonatkozóan az alábbiak:
- a korosztály népességszáma: 30,6 ezer fő,
- inaktívak száma (tanulókkal együtt, munkanélküliek nélkül): 13,3 ezer fő (=korosztályos népesség 43,46%-a),
- NEET fiatalok száma (nem dolgozók és nem tanulók; munkanélküliekkel együtt): 5697 fő (=korosztályos népesség 18,62%-a); ezen belül
- álláskeresőként regisztrált NEET fiatalok száma: 2047 fő (=NEET fiatalok 35,93%-a),
- inaktív NEET fiatalok száma: 3650 fő (=NEET fiatalok 64,07%-a).
Helyzetelemzésünket becsléssel, a foglalkoztatási szervnél 2023. január 31-én álláskeresőként nyilvántartott fiatalok összetételének a NEET fiatalok egészére vetítésével végezzük el, megjegyezve, hogy a regisztráltak körében kimutatott arányszámok jelentősen eltérnek a KSH hasonló (de a fogalomrendszer különbözősége miatt a foglalkoztatási szervével teljesen sohasem összevethető) adataitól, s hogy a regisztráltak köre alig több mint harmada a vizsgálandó egésznek, ezáltal ez a módszer számos bizonytalansági tényezőt rejt.
Az elemzés alapját a 30 év alatti, álláskeresőként regisztrált nógrádi fiatalokról 2023. január 31-én lekérdezett, ismétlődésektől megtisztított, 2399 fős IR lista (ügyfél általános leválogatása) képezi.
Nemi összetétel: A 15-29 éves nógrádi lakónépesség több mint 5%-os férfitöbbletet mutató nemi megoszlásától eltérően az álláskeresők körében jelentősen, mintegy 13%-kal magasabb a nők aránya a férfiakénál, ami utalhat a fiatal nők ? pl. kisgyermekes anyák ? elhelyezkedési nehézségeire. (A nemi eltolódás egybevág a KSH felmérésének eredményével, miszerint a nők körében jelentősen, mintegy 10%-kal magasabb a gazdaságilag nem aktívak aránya.) A regisztrált fiatalok nem szerinti megoszlását életkori csoportonként vizsgálva azt látjuk, hogy a nők a 18 év alatti (csekély létszámú) és a 20-24 év közötti (nagy létszámú) álláskeresői csoporton belül vannak leginkább többségben. Területileg a mérleg a legjobb munkaerőpiaci helyzetű, de kis népességszámú Rétsági járásban billen leginkább a nők javára (közel 23%-kal), míg a népesebb, legkedvezőtlenebb helyzetű Szécsényi járásban mutatkozik a legkisebb nőtöbblet (kevesebb mint 2%).
Kor szerinti összetétel: A KSH felmérésének tapasztalatai szerint ? amelyet a tanulók jelentősen eltorzítanak ? a gazdaságilag inaktívak között a 15-19 évesek körében 93%, a 20-24 éves korosztályban 44,6%, a 25-29 évesek esetében viszont csupán 14,4% az inaktivitási arány. A 15-19 éves fiatalok zöme még iskolarendszerben tanul, a foglalkoztatási szervnek nem célcsoportja, a 20-24 éves korosztály egy része pedig a felsőoktatás résztvevője. A 30. életévüket be nem töltött nógrádi álláskeresők életkor szerinti összetétele a következőképpen alakul: a 20 év alattiak aránya 13,09%, ezen belül a legfiatalabb, 18 év alatti korcsoporté 2,25%. A 20-29 éves korosztály adja tehát a fiatal álláskeresők mintegy 87%-át. Ezen belül a 20-24 évesek aránya 39,89%, a 25-29 évesek pedig a vizsgált korosztály közel felét, 47,02%-át teszik ki. Bár a foglalkoztatási szerv látókörébe nem tartozó NEET fiatalok összetételéről semmilyen biztos információval nem rendelkezünk, a 25-29 éves korcsoport álláskeresőkön belüli nagy létszáma kedvezőnek ígérkezik az aktiválhatóság szempontjából. A 18 év alattiak aránya a Szécsényi járásban a legmagasabb, s itt a 20 év alattiak részesedése is (18,18%) messze a vármegyei átlag feletti, jelezve a korai iskolaelhagyás súlyát és problémáját a térségben. Ennek megfelelően itt a legalacsonyabb a 30 év alatti álláskeresők átlagéletkora, míg a Rétsági és a Balassagyarmati járásokban a legmagasabb.
Iskolai végzettség: A 15-29 éves, nógrádi álláskeresők több mint fele (53,27%-a) alacsony iskolázottságú, 4,25%-uk az általános iskolát sem fejezte be. (A helyzet a Szécsényi járásban a legrosszabb, ahol a regisztráltak közel 10%-ának 8 általánosa sincs, s 60% fölötti az alacsony iskolázottságúak aránya.) A vármegyében regisztráltak elhanyagolható hányada (1,92%) rendelkezik felsőfokú, a fennmaradó 44,81%-a pedig középfokú végzettséggel. A gimnáziumot végzettek ? ezáltal iskolarendszerben szakmát biztosan nem szerzett, középfokú végzettségűek ? aránya 11,50%, a járások között igen nagy szórásban (7,37 ? 17,96%). Összességében látható, hogy a vármegye minden járásában 60%, vagy afölötti az iskolarendszerben szakképzettséget nem szerzett álláskeresők aránya (a rétságiban 60%, a szécsényiben 71,34%). Függetlenül attól, hogy iskolarendszerben vagy azon kívül szerezték-e, becsléseink szerint a vizsgált célcsoport 43-46%-a rendelkezik valamilyen szakképzettséggel, szakképesítéssel, míg a fennmaradó több mint fele képzettség nélküli, ezáltal jelentős hátránnyal indul a munkaerőpiaci integráció útján.
Munkaerőpiaci státusz: A KSH sarokszámai szerint a nógrádi NEET fiatalok száma 5700 körülire tehető, ennek nagyjából harmada a regisztrált álláskereső, az inatkívak köre pedig a fennmaradó kb. 3650 fő. A 2022. január 31-ei állapotú IR lista tanúsága szerint a fiatal álláskeresők negyedének nyilvántartása éppen szüneteltetés alatt áll, amit mindenképpen figyelembe kell venni az aktiválható regisztrált fiatalok számának meghatározásakor. Az álláskeresők szegmentálása viszonylag objektívnek mondható (értékét csupán néhány szubjektív kérdőpont befolyásolja a rögzített ügyféladatokon túl), ezért vizsgálata tanulságos lehet számunkra. A szegmentálás eredménye szerint önálló álláskeresésre csupán minden hetedik 30 év alatti fiatal alkalmas, a járások közötti nagy szórásban: A Szécsényi járásban mindössze 4, de a Pásztói és a Salgótarjáni járásban is kevesebb mint 10%-ra tehető a legjobb kondíciókkal indulók aránya, miközben ez az érték a Bátonyterenyei és a Balassagyarmati járásban 30% körül mozog. A segítséggel elhelyezhetők kategóriájába tartozik a nógrádi ügyfelek fele (szintén jelentős, 22-67% közötti térségi szórásban), míg elhelyezkedése érdekében minden ötödik ügyfél képzést igényel. A szegmentálás tanúsága szerint a Rétsági járáshoz tartozó ügyfelek csupán 3%-ának lenne szüksége továbbképzésre, s a Salgótarjáni járásban is 10% alatti ez az érték, jóval a vármegyei átlag feletti (több mint 30%-os) azonban a Bátonyterenyei és a Szécsényi járásokban. A fiatal álláskeresők közül minden 17. csak közfoglalkoztatottként helyezhető el, s kb. 6%-os átlagos vármegyei arányukhoz képest csak a Balassagyarmati járás mutat kiugró (9%-os) értéket. A fejlesztendők kategóriájába a fiatal ügyfelek valamivel kevesebb mint 1%-a (a Szécsényi járásban 2%-a), végezetül a legrosszabb kondíciókkal bírók, a veszélyeztetettek közé a 30 év alatti álláskeresők mintegy 8%-a tartozik. A veszélyeztetettek aránya a Bátonyterenyei járásban a legalacsonyabb (4%), a Balassagyarmatiban pedig a legmagasabb (11%).
A megerősített Ifjúsági Garancia szempontjából hátrányos helyzetű csoportok:
- Tartósan (legalább 12 hónapja) álláskeresők. A folyamatosan nyilvántartott, 30 év alatti NEET álláskeresők közel kétharmada legfeljebb 6 hónapja regisztrált, és valamivel kevesebb mint 80%-ot tesznek ki azok, akik 12 hónapja, vagy annál rövidebb ideje kerültek a nyilvántartásunkba. A több mint 12 hónapja regisztráltak a folyamatos álláskeresők 21,65%-át teszik ki, s mintegy 10% azoknak az aránya, akiket már két évnél is hosszabb ideje tartunk nyilván folyamatosan. A tartósan, több mint 12 hónapja munkanélküliek aránya a legmagasabb a Szécsényi (27,48%) és a Salgótarjáni járásban (22,17%), a legalacsonyabb pedig a Bátonyterenyei (18,45%) és a Rétsági járásban (6,25%). (Az adatok ebben az esetben az Adattárházból származnak, az IR lista tartósságra vonatkozó információi elemzésre nem alkalmasak. Az adatok a több mint 12 hónapja nyilvántartottakra nyerhetők ki, nem a legalább 12 hónapja álláskeresőkre.)
- 18 év alattiak. Az álláskeresők körében mért adat szerint a NEET fiatalok legfiatalabb, 18 év alatti korcsoportjának aránya kb. 2,25%-ra becsülhető; leginkább átlag fölötti a Szécsényi (3,36%) és a Salgótarjáni járásban (2,90%). E csoporton belül minden ötödik fiatal csupán 16 éves, s összetételük nagyon markáns: szinte kivétel nélkül roma nők, akik ? életkorukból adódóan ? kevesebb mint fél éve kerültek regiszterbe. A 17 éves álláskeresők körében ezzel szemben kiegyenlített a nemek és a romák ? nem romák aránya, nyilvántartásba pedig felerészben hat hónapnál rövidebb ideje kerültek. A regisztrált, 18 év alatti fiatalok közül minden tizenegyedik a 8 általánost sem teljesítette, kb. 80%-uk befejezett általános iskolával rendelkezik, s csak minden kilencedik végzett szakiskolát.
- Alacsony iskolai végzettségűek. A 30 év alatti nógrádi álláskeresők több mint fele (53,27%-a) alacsony iskolázottságú, 4,25-a 8 általánossal sem rendelkezik. Speciális szakértelmet és odafigyelést igényelnek közülük az iskolarendszerből lemorzsolódó fiatalok, akiknek az eléréséhez a tankerületek, iskolák partnerségében bízhatunk. Az ISCED 1-2. besorolású ügyfelek aránya a két nyugat-nógrádi járásban alacsonyabb a vármegyei átlagnál (a legalacsonyabb, 43,34% a Balassagyarmati járásban), a Salgótarjáni és a Szécsényi járásban azonban átlag feletti. A fiatal munkanélküliek legnagyobb hányada (60,47%-a) a Szécsényi járásban tartozik az alacsony iskolázottságúak közé. Az alacsony iskolázottságúak 80-85%-ának nincs szakképzettsége, szakképesítése, ami negatívan befolyásolja elhelyezkedési esélyüket és munkaerőpiaci integrációjuk tartósságát. A munka világába történő belépésük esélyei képzéssel javulnának, azonban az alacsony iskolázottságúak tanulási hajlandósága csekély, s az új jogszabályi környezetben a foglalkoztatási szerv sem karolhatja fel e réteget, nem szervezhet felnőttképzéseket.
- Vidéki térségben élők. A vármegye 131 települése közül mindössze 7 olyan van, amely nem számít vidéki területnek (Balassagyarmat, Bátonyterenye, Mátraszőlős, Pásztó, Salgótarján, Szécsény és Vizslás). Ebből eredően ennek a hátrányossági feltételnek a NEET fiatalok jelentős része ? az álláskeresőként regisztráltak kétharmada, a települések besorolásából adódóan a Rétsági járás nyilvántartásában szereplők egésze, a szécsényi járásiak több mint 80%-a ? megfelel.
- Pályakezdő álláskeresők. A 30 év alatti nógrádi álláskeresők mintegy harmada (34,81%-a) pályakezdő a nyilvántartás fajtája szerint. Ennél jelentősen magasabb az arányuk a Szécsényi járásban (43,87%), s jóval kisebb a Rétsági járásban (23,33%).
- Romák. Informatikai szakrendszerünk tanúsága szerint az álláskeresői nyilvántartásba vételkor magukat romáknak vallók aránya valamivel több mint 6% a nógrádi fiatalok körében. A 30 év alatti álláskeresők adatainak vizsgálata alapján megállapítható, hogy a romák aránya a Rétsági, Salgótarjáni és Balassagyarmati járásokban mindössze 1-3%, a Bátonyterenyei és a Pásztói járásban 7-9%, míg a Szécsényi járásban 14%-uk vallja magát romának. Az iskolai végzettségre vonatkozó információk alapján a roma álláskeresők több mint 80%-a alacsony iskolázottságú, a többi pedig középfokú végzettségű, míg egyetemet, főiskolát végzett nincs közöttük. A vármegyei átlagnál jelentősen nagyobb azoknak a köre is, akik legalább egy éve regisztráltak a foglalkoztatási szervnél.
A következő három csoport méretére vonatkozóan nem rendelkezünk sem konkrét, sem értékelhető tapasztalati adatokkal:
- Kisgyermeket nevelők (a gyermekgondozást követő újrakezdés nehézségeivel küzdők, akik 12 hónapon belül CSED-ben vagy örökbefogadói díjban részesültek; illetve GYESE-ben, GYED-ben, GYET-ben vagy GYOD-ban részesültek/részesülnek),
- Megváltozott munkaképességűek,
- Ápolási feladatokat ellátók (akik ápolási díjban részesülnek, vagy részesültek a megelőző 3 hónapban legalább egy napig).
A kisgyermeket nevelő álláskeresők jelentős hányada tartozhat a 30 év alatti korosztályba, a NEET fiatalokon belüli arányukról azonban nem rendelkezünk információval. A megváltozott munkaképességű, de álláskeresőként nyilvántartásba vehető ügyfélkör aránya minimálisra, bőven 1% alá tehető, s megjelenésük szolgáltatást kérőként sem jellemző a foglalkoztatási szervnél. Elérésük, megszólításuk a felzárkóztatásukat szolgáló EFOP Plusz programok koordináló tevékenysége révén valósulhat meg.
Térségspecifikus problémák: Nógrád vármegye 15-29 éves álláskeresőinek több mint fele két járásban él: a vármegyeszékhelyt is magában foglaló Salgótarjáni járás részesedése 34,51%, a Szécsényi járásé pedig 21,09%. A központi régióhoz legközelebb fekvő Rétsági járásban a nógrádi munkanélküli fiatalok csupán 6,25%-a lakik, míg a fennmaradó három járásban (Balassagyarmat, Bátonyterenye, Pásztó) 10-14%-uk él. A vármegye munkaerőpiaci mutatói rendre kedvezőtlenebbek az országos átlagnál, s hátrányos adottságainak jelentős része nem változtatható. Ilyen probléma többek között az aprófalvasság, a sok zsákfalu, a közlekedési nehézségek. A kis számú és méretű vállalkozás, az innovatív munkahelyek, KFI szektor kis súlya, a nyomott munkabérek, a szegénység, a felsőoktatási intézmények hiánya stb. emellett mind olyan tényező, amely a képzett, fejlődési lehetőségekre vágyó munkaerő elvándorlását hozza magával, s amelyre önmagában a foglalkoztatási szerv nincs hatással. A korábbi és a jelenleg zajló munkaerőpiaci programok tapasztalatai szerint a fiatalok aktiválása a Szécsény járásban jelenti a legnagyobb kihívást. Ezzel egybevág a járásban regisztrált fiatalok összetétele: itt a legmagasabb a 20 év alattiak, az alacsony iskolázottságúak, a tartósan regisztráltak, a pályakezdők és a romák aránya is, míg a legkisebb az önálló álláskeresőként profilozottaké. Ebben a járásban az együttműködések, partnerségek fontossága kiemelkedően fontos lesz, akárcsak a foglalkoztatási szerv munkatársainak megfelelő felkészültsége. A meglévő tapasztalatok alapján a Pásztói járás NEET fiataljainak aktiválása elé a tömegközlekedési nehézségek gördítenek komoly akadályokat, de a zsákfalvas településrendszer és a közlekedési problémák a vármegye többi térségét is sújtják. A vármegye nyugati felére, a Rétsági és a Balassagyarmati járásra jellemző a szakképzett munkaerő magasabb kereseti lehetőség felé ? Pest vármegyébe, fővárosba ? ingázása, a nyilvántartásban maradó helyi fiatalok ezáltal már rosszabb kondíciókkal rendelkeznek. A KMR régió aktívabb munkaerőpiaca intenzívebb munkaerőigénnyel biztosítja a fiatalok elhelyezkedési lehetőségeit, s elszívja a dolgozni szándékozó nyugat-nógrádi fiatalok javát. A térségspecifikus problémák között említhető a nagyobb városok speciális helyzete is: míg kistelepüléseken, falvakban hagyományosan működik a szociális védőháló ? az emberek ismerik egymás problémáit, odafigyelnek a másikra ?, addig a nagyobb, személytelenné vált közösségekben rejtve maradhatnak az inaktív fiatalok, elérésük, felkarolásuk nagyobb kihívást jelent.
2. A 15-29 év közötti NEET fiatalok elérése, megszólítása, továbbá aktiválása előtt álló akadályok azonosítása
- a NEET fiatalok elérése, megszólítása előtt álló akadályok:
- A foglalkoztatási szerv látókörébe nem kerülő NEET inaktív fiatalok elérésére csak az együttműködő partnerek hathatós segítségével nyílhat számottevő esély. Az együttműködés minősége sokszor személyfüggő, ezért az eredményességnek a partnerségek hatékony működésére alapozása kockázati tényezőt jelenthet.
- A fiatalokat segítő egyéb (konkrétan EFOP) programokkal történő együttműködési tapasztalataink nem túl kedvezőek. A partnerségek többnyire nem a kölcsönösségen alapultak, a foglalkoztatási szervre mintegy kiszolgáló intézményre tekintettek a célcsoportot önállóan begyűjteni nem tudó, de teljesítéskényszerrel küzdő projektek. Csak bízhatunk abban, hogy az EFOP Plusz programok valóban képesek lesznek betölteni koordináló, az inaktívak elérését segítő szerepüket.
- Mivel a foglalkoztatási szerv nem rendelkezik a fiatalok problémáját kezelő tárházzal, csak azokkal a fiatalokkal tud érdemben foglalkozni, akiknek az elhelyezkedése előtt álló akadályok már elhárultak. Az elért inaktívakat ezáltal csak akkor sikerülhet érdemben meg is szólítani, ha az együttműködő partnerek segítségével előzetesen már késszé válnak a munkaerőpiacra történő kilépésre.
- Az inaktívak egy-egy speciális csoportjára az államigazgatás más szakszervei bírnak rálátással (pl. védőnők, családsegítők, pártfogók stb.). Adatbázisaikhoz, nyilvántartásaikhoz sajnos szervezeten belül sincs hozzáférésünk, pedig munkánkat jelentősen megkönnyítené a velük való együttműködés központi (akár jogszabályi) leszabályozása.
- Minden esetben az egyéni élethelyzetek határozzák meg, hogy a partnerség útján elért inaktívak vevők-e a foglalkoztatási szerv megkeresésére. A fiatalok hatékony megszólításához nincsenek sablonmódszerek, az elhelyezkedésük előtt álló akadályok egyedi problémák egyedi kombinációjából eredhetnek, amelyek orvoslása személyre szabott módszereket igényel. A kisgyermeket nevelők csoportját hozva példaként: a kvalifikált, rendezett anyagi háttérrel bíró fiatal anyák egészen más módon szólíthatók meg, mint a több gyermeket nevelő, szegénységben élő, iskolázatlan, szakképzettség nélküliek, s megint más kihívást jelentenek azok a jómódú családban élő fiatal nők, akik számára nem létszükséglet, hogy kereső tevékenységet folytassanak, hiszen a család eltartja őket.
- Az ernyőprojektet és munkaerőpiaci programot is magában foglaló Ifjúsági Garancia megvalósításának eddigi tapasztalatai alapján tartunk attól, hogy a rendkívül nagy adminisztrációs terhek az érdemi munka rovására mennek. A partnerségek kiépítéséhez és fenntartásához, majd az elért inaktívak megszólításához szükséges humánkapacitás elégtelensége komoly akadálya lehet a feladat elvégzésének.
- Az inaktívak elérése és megszólítása jelentősen meg fogja növelni a működtetési költségeket (a plusz humánkapacitással járó kiadások mellett pl. rendszeres és gyakori gépjárműhasználat, megnövekedő telekommunikációs költségek), amelynek a megerősített Ifjúsági Garancia projektben rendelkezésre kell állnia.
- Az inaktív fiatalok legszélesebb körének eléréséhez kézenfekvő eszköz lehetne az általuk használt online felületek kommunikációs csatornaként történő hasznosítása. Tapasztalataink szerint azonban az arculati kötöttségek (fix betűtípus, betűméret, kötött színvilág, kötelező logók stb.) kifejezetten rontják, a beszerzési szabályok pedig gyakran ellehetetlenítik a kommunikációs tevékenység sikerét, végigvitelét.
- a NEET fiatalok aktiválása előtt álló akadályok:
- A KSH 2022. III. negyedéves adatai szerint a gazdaságilag nem aktívak ? azaz nem foglalkoztatottak és nem munkanélküliek (tehát akik aktívan munkát nem keresnek és nem állnak rendelkezésre vagy 90 napon belül nem kezdenek dolgozni) ? csupán 5,92%-a szeretne munkába állni. Korcsoportos adatok sajnos nem állnak rendelkezésre, de ehhez hasonló arányszámot feltételezve a 15-29 éves korosztályra is, Nógrádban kb. 790 főre becsülhető a dolgozni kívánó, gazdaságilag nem aktív fiatalok száma (13,3 ezer fő * 0,0592) Feltételezve továbbá, hogy közülük a tanulóknak nincs munkavállalási szándéka, erre a 790 fős létszámra becsülhetjük a fiatal NEET inaktívak közül is azok számát, akik hajlandóak lennének dolgozni. Mindez azt jelenti, hogy a 3650 főnyi inaktív NEET fiatalnak csak alig több mint ötöde bírhat munkavállalási szándékkal, míg a többiek aktiválása a foglalkoztatási szerv számára nagyon komoly kihívást jelent majd.
- Kérdéses, hogy a partnerség útján elért és megszólított inaktívak hajlandók-e kimozdulni az inaktivitásból. Ha az inaktívak eléréséhez szükséges humánkapacitás a foglalkoztatási szervnél rendelkezésre is áll majd, a kimozdításuk továbbra is megoldatlan marad ? a szükséges erőforrásokkal, szaktudással munkatársaink nem rendelkeznek, erre esetleg csak speciális felkészítést követően válhatnak alkalmassá. Kérdéses az is, hogy az inaktivitásból sikeresen kimozdított fiatalok aktivitásának fenntartására képes-e a foglalkoztatási szerv, továbbá hogy képes-e kezelni pl. deviáns, vagy súlyos problémákkal küzdő ügyfélkört. Ez a feladat a foglalkoztatási szervtől nemcsak idegen, de nem is ?irodai? munka: a kollégáknak szó szerint az ügyfelek után kellene nyúlnia, személyesen kísérve sorsukat, amire a szervezet munkarendje sem alkalmas. A feladat megoldására egy központilag koordinált mobil mentorhálózat kialakítása és működtetése lehet célravezető.
- Ismeretlen azoknak az inaktív NEET fiataloknak a száma, aránya, akik nem, illetve nem azonnal vezethetők be a munkaerőpiacra. Ahogyan már a megszólításuk előtt álló akadályoknál is jeleztük, velük az aktivizálás során sem számolhatunk addig, amíg a foglalkoztatást akadályozó problémáikat egyéb szervezetek meg nem oldják (egészségkárosodottak, kisgyermeküket még otthon nevelők, függőséggel élők stb.).
- Nógrád vármegye rendszeresen a sereghajtók közé tartozik az alkalmazásban állók nettó átlagkeresete tekintetében, s a legrosszabbak a mutatói az álláshelyeket és az üres álláshelyeket tekintve. Míg az üres megyei álláshelyek száma 2021-ben átlagosan 2319 (Budapestet is számolva 3724), s még a hasonló méretű és szomszédos Heves esetében is 1368-ra rúgott, addig Nógrádban csupán 662 volt. A nógrádi vállalkozások elsöprő többsége (több mint 80%-a) ráadásul önálló vállalkozás, munkaerőkereslete minimális, s az Ifjúsági Garancia eddigi tapasztalatai szerint ódzkodik is a tapasztalatlan álláskeresők felvételétől. Az inaktív, hátrányos helyzetű fiatalok alkalmazása minden bizonnyal nem túl kecsegtető opció a számukra. Ezek alapján, s a helyi viszonyokat közelről látva egyértelműen kijelenthető, hogy a munkaerőpiaci adottságok Nógrádban kevésbé ösztönzők az álláskeresésben egyébként is motiválatlanok számára, s ez a munkáltatói környezet sem feltétlenül alkalmas a hátrányokkal küzdők széles körének tartós, értéket kínáló munkaerőpiaci integrálására.
- Jelentős lehet azoknak a NEET fiataloknak a száma, akik (megfelelő) szakképzettség, végzettség hiányában nem tudnak elhelyezkedni. A felnőttképzési rendszer átalakítása és a képzések támogathatóságának új jogszabályi háttere sajnos nem könnyíti meg az álláskeresők helyzetét. Tapasztalataink azt sejtetik, hogy az álláskeresők egy része nem tud önállóan képzési lehetőséget keresni és találni, s ahhoz támogatást igényelni, a foglalkoztatási szervnek azonban már nincs lehetősége képzések szervezésével segíteni az arra szorulókat.
- Ugyancsak hátráltathatják az inaktívak aktiválását a vármegye rossz tömegközlekedési adottságai. Ügyfélkörünkben számos olyan fiatallal találkozunk, aki a közfoglalkoztatáson kívül más munkalehetőséget nem tud elvállalni, mert helyben csak ilyen áll rendelkezésre, utazni, munkakezdésre máshová eljutni pedig nincs lehetősége.
3. A 15-29 év közötti NEET fiatalok eléréséhez, megszólításához szükséges eszközök azonosítása
- a foglalkoztatási szerv kompetenciájába tartozó szükséges eszközök:
- Minőségi humánkapacitás az inaktívak eléréséhez, a partnerségek kialakításához és ápolásához. A feladat külön munkakört igényel, mely a vállalati kapcsolattartókhoz hasonlóan kifejezetten e partnerségek kialakítását és fenntartását foglalja magában.
- Emellett speciálisan felkészített humánerőforrás a megszólított inaktívak aktiválásához. E feladat ellátására a foglalkoztatási szerv jelenleg nem áll készen; központilag szervezett továbbképzést követően, járásonként legalább egy-egy önálló, ?utazó mentori? munkakör betöltésével nyílhat esély a cél megvalósítására.
- Felkészítés az elért inaktívak elhelyezkedését akadályozó speciális problémák feltárására, azonosítására a hatékony megszólítás érdekében, s a célcsoport megfelelő segítséghez irányítására.
- Minőségi, a fiatal célcsoportot megszólítani képes, könnyen elérhető, rugalmasan működtethető online kommunikációs tevékenység.
- A fiatalok figyelmét felkelteni képes papíralapú kiadványok, szórólapok készítése és terítése a partnerek segítségével.
- Végzős középiskolások körében nyújtott csoportos preventív foglalkozások.
- Pályaválasztási kiállítás, karrierbörze, állásbörze rendszeres megrendezése, széles körben (nem csak a helyi iskolák, illetve a regisztrált álláskeresők körében) történő meghirdetéssel.
- Megjelenés olyan rendezvényeken, amelyen az inaktív fiatalok is jelen lehetnek (pl. Pont itt party), szóróanyagok terjesztése.
- nem a foglalkoztatási szerv kompetenciájába tartozó szükséges eszközök:
Az alábbi feladatok nem a foglalkoztatási szerv kompetenciájába tartoznak, a szükséges eszközök számunkra nem ismertek:
- A dolgozni nem szándékozó, vagy dolgozni kívánó, de a munkába állást reménytelennek látó fiatalok foglalkoztatási szervhez irányítása.
- Az elhelyezkedést akadályozó speciális problémák (egészségügyi, szociális, családi, mentális, gazdasági, kulturális stb.) hatékony megoldásának, az inaktívak személyes fejlesztésének képessége. A rendkívül változatos és komplex egyéni problémák kezeléséhez szükséges szakmai ismeretekkel a foglalkoztatási szerv nem bír.
- Munkáltatók érzékenyítése, a célcsoport foglalkoztatásával szembeni előítéletek oldása.
- Iskolarendszerből lemorzsolódók felkarolása érdekében a mentális, viselkedési problémák és a tanulási készségek hiányának kezeléséhez szükséges eszközrendszer.
4. A megyében alkalmazott, a fiatalok elérését szolgáló közvetett és közvetlen eszközök, beleértve a kommunikációs tevékenységet
|
online eszközök |
offline eszközök |
a kormányhivatal által alkalmazott eszközök |
|
|
a járási (fővárosi kerületi) hivatalok által alkalmazott eszközök |
|
|
5. Azon szereplők listája, akikkel a kormányhivatal és/vagy a járási (fővárosi kerületi) hivatalok együttműködnek és együttműködést terveznek
Ld. itt: Együttműködő partnereink
6. A 15-29 év közötti NEET fiatalok azon csoportjai, melyeket sem a megyei (fővárosi) kormányhivatal, sem a járási (fővárosi kerületi) hivatalok, sem a velük együttműködő szervezetek támogatásai, szolgáltatásai nem érnek el
- Bejelentés nélkül, ?feketén? dolgozók, vagy engedély nélkül vállalkozói tevékenységet folytatók. Ez a csoport nem szorul rá a foglalkoztatási szerv segítségére, nem keresi, nem igényli az együttműködést.
- Nagyon súlyos hátrányokkal bíró inaktívak (pl. súlyos fogyatékossággal élők stb.), akik a munkaerőpiacra nem léptethetők be.
- Súlyos, de orvosolható problémákkal bíró inaktívak (pl. ápolási feladatokat ellátók, szenvedélybetegséggel küzdők), akik a munkaerőpiacra csak a probléma megszüntetését követően léptethetők be.
- Az együttműködésre nem hajló, deviáns, vagy környezete által visszatartott, meggyőzhetetlen ügyfélkör.
- A foglalkoztatási szerv nyilvántartásában nem szereplő NEET fiatalok körében számos olyan nő lehet, aki kisgyermekét még otthon neveli, s emiatt nem aktivizálható.